-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49774 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آياتي كه در قرآن هدف خلقت انسان را بيان كرده است ذكر نماييد
ر قرآن حكيم، آيات چندي داريم كه به هدف آفرينش انسان اشارت دارد. در محتواي آيات دقت بفرماييد: الف) {A{/Bاَلَّذِي خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً{w1-9w}{I67:2I}/}A}{M؛ خداي سبحان، كسي است كه مرگ و حيات را رقم زد، تا شما را بيازمايد كدامين نفر عمل شايسته تري داريد؟M}، {V(ملك، آيه 2)V} كه آزمون انسان ها در بعد شايستگي عمل به عنوان يك هدف معرفي شده است. ب ) {A{/Bاَللَّهُ اَلَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ اَلْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ اَلْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اَللَّهَ عَلي كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ ءٍ عِلْماً{w1-27w}{I65:12I}/}A}{M؛ خداوند كسي است كه هفت آسمان آفريد و از زمين نيز نظير آن را آفريد. فرمان الهي در ميان آنها نازل مي شود، تا بدانيد كه خداوند بر هر چيزي تواناست و به همه موجودات احاطه علمي داردM}، {V(طلاق، آيه 12)V}. در اين آيه «آگاهي و علم انسان از قدرت بي حد و احاطه علمي خداوند» به عنوان هدف آفرينش آسمان ها و زمين و آنچه در آنها است، ذكر شده است. ج ) {A{/Bوَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ اَلنَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ {w1-19w}{I11:119-118I}/}A}{M؛ و اگر پروردگار تو مي خواست همه مردم را يك امت متشكل قرار مي داد، ولي آنان همواره مختلف هستند، مگر آن كه پروردگارت رحم كند و براي همين آنان آفريده شده اندM}، {V(هود، آيات 118 و 119)V}. در اين آيه، رحمت الهي هدف آفرينش معرفي شده است. د ) {A{/Bما خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ {w2-8w}{I51:56I}/}A}{M؛ جن و انس را نيافريدم مگر براي آن كه مرا عبادت كنندM}، {V(ذاريات، آيه 56)V}. در اين آيه، هدف اصلي خلقت عبادت خداي سبحان بيان شده است. اگر در محتواي آيات مذكور دقت كنيد، مي يابيد بين اين اهداف تضادي وجود ندارد، بلكه برخي مقدماتي هستند و برخي متوسط و ديگري نهايي و برخي نتيجه آن به شمار مي روند. ولي هدف اصلي خلقت، عبوديت پروردگار است و اگر علم و دانش و آزمايش مطرح مي شود، چون در مسير عبوديت است و رحمت واسعه خداوند نتيجه اين عبوديت خواهد بود. در اين راستا نكات ديگري هست كه در جواب سؤال 9 گوشزد خواهد شد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير الميزان، ج 18 ، ص 386،علامه طباطبايي تفسير كبير فخر رازي، ج 28 ، ص 200 ، چاپ بيروت تفسير نمونه ، ج 22 ، ص 384،جمعي از نويسندگان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.